هر آنچه باید درباره سیاره ناهید بدانید – به زبان ساده – فرادرس – مجله

گردش زمین به دور خودش را حرکت وضعی و گردش زمین به دور خورشید را حرکت انتقالی می گویند. هر چه کنی شادی ام افزون، غمهایم کاسته و شادی ام را دو چندان می کند! از دو کمک گرانشی باقی مانده، تنها یکی امکان مشاهدات بیشتر را میدهد. ما حدس میزنیم که ستاره آلفا قنطورس ب میزبان سیارهای سنگی باشد، ولی البته اگر وجود آن اثبات شود بیش از حد به ستارهاش نزدیک است و وجود حیات روی آن امکان پذیر نیست. با تلسکوپی کوچک و یا دوربین دوچشمی با بزرگنمایی بیش از ۲۵ برابر میتوان حلقههای سیاره زحل را رصد کرد.

که علائم زندگی را بررسی میکند، گفت: “ویریتاس”صدها کیلوگرم جرم پرتاب اضافی دارد که ناسا میتواند از آنها برای ساخت فضاپیماهای کمکی کوچک که برای این منظور طراحی شدهاند، استفاده کند. اولین ملاقاتها با این قمر نسبتاً کوچک معلوم ساخت که پوشش یکدستتر نیمکره جنوبی آن، که نشان از وقوع یک فرآیند فرسایشی میداد (و برای نخستین بار طی ملاقات فضاپیماهای وویجر با زحل آشکار شده بود)، با گسلهای عمیق و طولانی این ناحیه بیارتباط نیست: این گسلها شکافهایی بودند منتهی به یک اقیانوس آب زیرسطحی. در طی تکامل سیاره، اشعه ماوراء بنفش خورشید به سرعت آب را تبخیر کرده و سیاره را به مدت طولانی در وضعیت مذاب نگه داشت.

سیاره زهره از نظر مداری، نزدیکترین فاصله به زمین را دارد، اما گرمترین سیاره در منظومه شمسی نیز هست و همین امر سبب شده تا پوشش غلظی جو آن را فراگیرد که دیدن آن را با چشم غیر مسلح دشوار میکند. زهره دومین سیاره منظومه شمسی از سوی خورشید است كه به سبب اندازه و جنس سنگیاش از دیرباز خواهر دوقلوی زمین خوانده شده است. اداره کل ملی هوانوردی و فضا ایالات متحده، ناسا، میگوید: «زهره اطلاعات زیادی را در خود پنهان کرده که میتواند به ما در درک بهتر زمین و سیارات فراخورشیدی یا آن سیارات خارج از منظومه شمسی کمک کند».

برایان وود، اخترفیزیکدان آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی ایالات متحده و عضو تیم WISPR میگوید: «زهره سومین شی درخشان در آسمان است، اما تا همین اواخر ما اطلاعات زیادی در مورد ظاهر سطح آن نداشتیم، زیرا دید ما از آن توسط یک جو غلیظ مسدود شده است. این تعریف همچنین توضیحی در مورد اجسامی مانند ۲ام۱۲۰۷بی که دور کوتولههای قهوهای میگردند، نمیدهد. زحل هم مانند مشتری سرعتی بالا دارد و در هر ۱۰ ساعت زمینی یک دور به دور خودش میچرخد. سرعت وزش باد بر سطح سیاره ناهید در لایه ابر میانه تا ۷۲۴ کیلومتر در ساعت می رسد.

اختفاء زمانی رخ می دهد که از دید ناظر زمینی یک جسم آسمانی که در ظاهر بزرگتر است از مقابل جسمی که کوچکتر است عبور کند یعنی در مدت زمانی جسم کوچکتر پشت جسم بزرگتر پنهان خواهد شد. در سال 1978 ، ستاره شناسان رصد خانه نوال در آریزونا موفق به کشف قمر پلوتون یعنی کارون شدند قطر این قمر 1210 کیلومتر است. 9 قمر در ژانویه 1996 کشف شده و در نام آنها 1996 وجود دارد ویک قمر در 31 دسامبر 1995 کشف و در نام آن 1995 وجود دارد . این بدان معناست که به مانند زمین، زحل نیز انواع فصلها را در طول یک سال تجربه مینماید.

جو اطراف مشتری با رعد و برق شدیدی قوی تر از آنچه ما در اینجا روی زمین تجربه می کنیم مشخص می شود. سیاره کیوان را همه از روی حلقه هایش می شناسند. در سال 2006 ، ناسا گزارش داد كه كاسینی شواهدی از مخازن آب مایع را بیش از ده ها متر از سطح زیرین فوران كرده در گوسفندهای موجود در ماه كوسن ماه Enceladus پیدا كرده است .

ناحیه کوهستانی ماکسول مونته با ارتفاعی حدود 11 کیلومتر (8/6 مایل) بیش از حد متوسط ارتفاع، مرتفع ترین نقطه سیاره زهره است. این اتمسفر از هر سیاره دیگری سنگینتر است و منجر به فشار بیش از ۹۰ برابر سطح زمین میشود، شبیه فشاری که در عمق ۱۰۰۰ متری اقیانوسها وجود دارد. ۹۵درصد از اتمسفر آن از کربندیاکسید تشکیل شده است. زهره توسط لایه ای مات از ابرهای بسیار بازتابنده اسید سولفوریک پوشانده شده است، جلوگیری از دیده شدن سطح آن از فضا در نور مرئی . آنها، نور خورشید را از ناحیهای درست بالای لایه ابری قابل دیدن، منعکس کردند و مطمئن شدند که بدون تردید در آنجا، سولفید هیدروژن وجود دارد.

این سیاره بقدری پر نور و درخشان است که یک خلبان کانادایی در سال 2011 آن را با یک هواپیما اشتباه گرفت و برای پیشگیری از برخورد احتمالی مجبور به فرود اضطراری شد. در دشتهای آن مانند ماه ، گودالهای برخوردی حاصل برخورد سنگهای آسمانی دیده میشود. مطالعهای جدید نشان میدهد که برخورد اجرام با سرعت بالا به زهره میتواند عدم سکونتپذیری آن را توضیح دهد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ورج، براساس مطالعه جدید صورت گرفته توسط محققان، ممکن است که سیاره زهره از نظر آتشفشانی فعال باشد، یافتهای که اگر درست باشد، به توضیح چگونگی تأثیر آتشفشانها بر تکامل سیاره و امکان سکونت در سراسر کیهان کمک میکند.

مطالعه جدید محققان MIT، دانشگاه کاردیف و دانشگاه کمبریج نشان میدهد که این کار از نظر تئوری امکان پذیر است. متزگر معتقد است که از نظر علمی مفید است که یک کلمه برای توصیف اجرام کیهانی که در آن ژئوفیزیک جالب، از جمله شرایطی که حیات را امکان پذیر میکند، به کار برود. سیاره زحل یکی از سیارات منظومه شمسی است که با حلقه دورش شناخته میشود و احتمالاً آن را بارها در تصاویر و ویدیوها دیدهاید. تصاویر کمیاب از سیاره ی زحل ، زیبایی های این سیاره را به خوبی نشان می دهد.

ما چه قسمتی از ماه را در آسمان روشن و نورانی می بینیم؟ ستاره ها در روز کجا هستند و چرا در روز نمی توانیم آنها را ببینیم؟ چرا زمین مکان مناسبی برای زندگی گیاهان و جانوران است؟ هدف اصلی این مأموریت که رهبری آن را آزمایشگاه پیشرانش ناسا بر عهده دارد، درک تفاوتها و شباهتهای سیاره زهره در مقایسه با زمین است. چهار قمر رئا، دیونه، تتیس و یاپتوس نیز قطرهایی بین ۱۰۵۰ کیلومتر و ۱۵۳۰ کیلومتر را دارا میباشند.

در منظومه ی خورشیدی، فاصله ی زمین تا خورشید بین فاصله ی زهره (یا ناهید) تا خورشید و فاصله ی مریخ(یا بهرام) تا خورشید است. اگر در مریخ باشید ، آسمان شما دیگر آبی نخواهد بود! با این حال ناهید در سنجش با بیشتر سیارات سامانه خورشیدی از جمله زمین، کرویتر است و به شوند چرخش آهسته به دور مدارش، پدیده تورفتگی یا مسطح شدن قطبها و بادکردگی یا تورم نواحی استوایی در آن، کمتر از دیگر سیارات رخ میدهد.