معرفی ۲۳۷ تن از مشاهیر و مفاخر و رجال آمل – هراز نیوز

از لحاظ جغرافیایی این رشته کوه در جنوب تبریز، شمال مراغه، شرق آذرشهر و غرب بستان آباد واقع شده است. دونالد آر. هیل در پژوهشی در مورد استخراج معدن در دوره اسلامی میگوید معادن اصلی نقره در استانهای اسلامی شرقی قرار داشتند و برجستهترین آنها معادن هندوکش در شهرهای پنجشیر و جاریانه (Jarynana) واقع بود که هر دو در همسایگی بلخ بودند. اینجا بود که سپاهیان مکه، فرصت را غنیمت شمرده و با دور زدن آن تپه، از پشت به مسلمانان حملهور شده، و مسلمانان از دو طرف در محاصره قرار گرفتند که این سهلانگاری در نهایت منجر به شکست مسلمانان شد.

رشتهکوهها معمولاً در جهت طولی کشیده شدهاند و در اثر عوامل زمینساختی پدید آمدهاند مثلاً فشار دو ورقه زمین ساختی به همدیگر در اثر حرکت قارهها. بخش بزرگی از البرز در راستای کنارهی جنوبی دریای خزر کشیده شده است. ساختار البرز از 5 قسمت تشکیل شده. تاکتیک ارتش سرخ در سال ۱۹۸۴ نشانههایی از بازگشت به یک برداشت کاملاً نظامی از جنگ را عرضه میدارد. جمعیت چهار باغ در سال ۱۳۸۵، برابر با ۵۶۱۸ نفر بودهاست. بخشی از پارک ملی فوجی-هانوکه-ایزو، هر ساله بیش از یک میلیون گردشگر را به کوه و شهرهای اطراف خود جلب می کند که تقریبا ۳۰۰۰۰۰ نفر نیز هر ساله اقدام به صعود قله می نمایند.

پيامبر(صلي الله عليه وآله) پس از اقامه نماز جمعه، همراه هزار نفر به سوي احد حرکت کرد. با تاسف با اثر جنگ کار این پروژه بزرگ بندبرق آبی و زراعتی توقف نموده و پلان این پروژه دوباره پلان مطالعات فنی و اقتصادی این پروژه در سال 2008 میلادی از طرف وزارت انرژی و آب سرگرفته شده است که کار آن به دلیل نا معلوم شروع نشده است و خواسته خدا باشد از بند ذخیر آن در حدود 60 هزار هکتار زمین زارعتی موجود را آبیاری خواهد کرد و با ساخت تونل آبگردن از بند به کانال های آبرسانی مشکل آبیاری زمین های زارعتی کاپیسا و پروان شهر جدید کابل واقع ده سبز حل خواهد شد.

آب تل و آب خاواک و آب دره اساس تشلیل دهنده دریای پنجشیر می باشد و با پیوستن آب های کوچک دیگر مانند گوت و آب دره پارانده که از کوتل بازارک از ارتفاع پنچ هزار متر و آب منجهور که منشاء آن از غرب کوه عبدالله خیل و آب تلخه نیز از عبدلله خیل , آب دره حصار ک از جنوب غرب کوه عبدالله خیل در منطقه در خیل به دریای کلان وصل می شود و با رسیدن آب پیا وشت از علفچر مرتفع شفتان منشاء آن می باشد و پیوشت آب از میان قریه قابضان و بخش خیل می گذرد به دریای کلان می پیوند و آب شوفه که سرچشمه آن از حوض لالان و للم توت پز می باشد در منطقه سلیج به دریای کلان وصل می شود و آب دره تاواخ که از کوه عمه نیل و پخچال طبیعی سرچمشمه می گیرند و در منطقه سیلی به دریای کلان می ریزد و آب های کوچک دیگر فصلی آب اورینگ زمان کور است که از قول دری سرچشمه آن است و آب فصلی فراج که از کوه شمال بولغین سرچشمه می گیرد و در مقابل همدیگر در اورینگ زمان کور به دریای کلان وصل می شوند.

طول آن از دالان سنگ تا پای کوتل انجمن زیاده از ۱۲۵ کیلومتر است. تا مقدار آب مصرفی را که با خود میبرید، کنترل کنید. دریای پنچشیر در اول جوزا که منبع اصلی اش یخچال ها طبیعی و برف چال ها است از شدت گرمی آفتاب به آب خیزی آب دره ها شروع کرده و در اول سرطان روبه کم آبی گذاشته و تا برج سنبله آب دره ها کم می شود. ما هم به آنها خسته نباشید و خدا قوت گقتیم و صعودی بی خطر را برایشان آرزو کردیم.کوهنوردانی از شیراز زنجان اراک و دیگر شهرهای کشورمان.در ساعت ۱۳:۱۵دقیقه به بارگاه سوم رسیدیم وسایل خود را جمع کرده غذای کوچکی خوردیم و ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه به سمت مسجد سرازیر شدیم.ساعت ۱۷به مسجد رسیدیم پس از استراحتی کوتاه ساعت ۱۷:۳۰دقیقه به سمت جاده آسفالت حرکت کردیم و در ساعت ۱۸:۱۵دقیقه کمی قبل از تاریکی هوا به پارکینگ رسیده و سوار ماشینی شدیم که روز قبل ما را تا آنجا رسانده بود تا به سمت قرارگاه حرکت کنیم.در حدود نیم ساعت بعد به قرارگاه پلور رسیدیم لباس ها را عوض کردیم و از آقای حسین پور بخاطر زحماتی که برای تیم ما کشیده بودند تشکر کردیم و به سمت کرج به راه افتادیم.سرانجام در ساعت ۲۱:۳۰ جمعه شب تمامی نفرات در سلامت کامل به کرج رسیدند.

سرانجام پس حدود ۸ ساعت کوله کشی در ساعت ۱۴:۵۰ دقیقه به بارگاه سوم رسیدیم.با توجه به هماهنگی های انجام شده اتاقی در بارگاه از قبل رزرو کرده بودیم و علیرغم شلوغی بارگاه مشکلی برای جا نداشتیم.پس از استقرار در یکی از اتاقهای بارگاه سوپ خوشمزه ای را که آقای افخمی زحمت کشیده و با خود آورده بودند را گرم کردیم و خوردیم. کوله ها را برای حمل توسط قاطر ها آماده کردیم و ساعت ۸:۴۵ حرکت به سمت کمپ ۲ آغاز شد. عکس های آرشیوی از نقاشی ها در زیر ملاحظه می شود.

کوه های البرز از تنگ منجیل شروع شده و در امتداد غربی ـ شرقی تا کوه های شاهکوه در نزدیکی شاهرود و دره خوش ییلاق ادامه دارند. فلات تبت پهنهای در حدود ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر را فراگرفتهاست و میانگین بلندی آن برابر ۴۵۰۰ متر میباشد. نزدیکی ساعت ۵ بعد از ظهر همگی به درون کیسه خوابها رفتیم تا استراحت کنیم.حوالی ساعت ۱ بامداد بیدار شده و با بستن کوله های صعود خود را برای حرکت به سمت قله آماده کردیم.ساعت ۲:۳۰ دقیقه صبح تمامی نفرات با کوله های صعود به سرقدمی آقای قره داغی حرکت خود را به سمت قله آغار کردند.در طول مسیر هوا بسیار مساعد برای صعود بود و سرعت باد در بیشترین حالت به ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر در ساعت میرسید.اکثر مسیر پوشیده از یخ بود.و نفرات با یخ شکن و کرامپون این مسیر را طی کردند.

پنجشیر دو بار به خاطر حملات گستردهٔ ارتش سرخ از سکنه خالی گردید و مردم به ولایت (استان)های همجوار و کشورهای دیگر نظیر پاکستان و ایران مهاجرت کردند. اما این بار با ارتشی جنگنده تر باتعرض ۲۱ آوریل خود به پنجشیر، به صورتی یک جانبه، گام جدیدی در تشدید جنگ بر میدارند. ” آنها در فضای وسیعی از آن غارند” اما بودن در یک میدان گرانش بالا باعث کشیدگی می گردد و در میدان گرانشی بالا، ماده به کلی تجزیه و جزئی از آن میدان گرانشی می گردد، که به نوعی در این آیه به آن اشاره شده است. آزمایش کوه آتشفشان واکنش سوختن نیست بلکه یک واکنش تجزیه است که نیازی به اکسیژن ندارد .

در این مقاله به تفصیل راجع به هر یک از این کوه های آتشفشانی صحبت خواهیم کرد. پس از پیروزی جهاد مردم افغانستان در برابر شوروی، احمد شاه مسعود در دولت مجاهدین به عنوان وزیر دفاع این کشور تعیین شد. دولت افغانستان نیز مراسم ویژهای را برای گرامیداشت از قهرمان ملی این کشور با حضور شخصیتهای سیاسی، جهادی و مردم برگزار میکند. شدت جنگ در افغانستان بویژه استانهای شمالی این کشور نگرانیهای را برای مردم افغانستان بوجود آورده و به همین دلیل شماری زیادی از مردم حمایت خود را از نیروهای دولتی اعلام کرده اند. اما بخش بزرگی از این رشته کوه در کناره جنوبی دریای خزر کشیده شده است و به همین دلیل هم بیشتر مردم جهان البرز را با نام ایران گره میزنند و آن را متعلق به ایران می دانند.

ولایت پنجشیر به دلیل داشتن کوههای فراوان و کوهستانی بودن این منطقه، دارای یخچالهای طبیعی فراوان است که در فصل تابستان با گرم شدن هوا باعث ایجاد رودها، دریاچهها و چشمههای فراوانی میشود که مشهورترین آنها رود خروشان پنجشیر است. رود پنجشیر از کوهستان هندوکش و نزدیکی گذرگاه انجمن سرچشمه میگیرد و به سوی جنوب شرقی جریان مییابد. انگاه سر نخ به دست گرفت و گلوله را از سوراخی به بیرون رها کرد. یافتن لیستی از ۶۰۰۰ خبر چین احمدشاه مسعود را در پایتخت و ایجاد سه پایگاه نظامی در طول درهٔ پنجشیر در مناطق رخه، اعنابه و برجمن از دست آوردههای ارتش سرخ بود.