قمرهای سیارات بی ستاره می توانند آب و حیات داشته باشند

از چهار آزمایش وایکینگ که برای تشخیص حیات در مریخ طراحی شده بود، دو آزمایش با عنوان مبادله گاز و رهاسازی شاخص بستگی به این واقعیت داشتند که گازها همیشه به صورت محصولات فرعی فرآیند های حیات، چه گیاه، چه حیوان یا موجودات ریززندهی، ناشی می شود. البته توضیح اینکه چرا این سیاره هیچ وقت دوباره به داخل منظومهی شمسی وارد نشد یا اینکه اصلا چرا برای همیشه این سامانه را ترک نکرد مشکل است. هم اکنون نیز ستارهشناسان ایدههای خوبی برای اینکه دقیقا کجا را نگاه کنند دارند، ولی به هر صورت یافتن این سیاره کار آسانی نخواهد بود.

ولی باتیگین میگوید که ممکن است گازهای باقی مانده در قرص پیش سیارهای توانسته به میزان کافی از سرعت سیاره بکاهد و در نتیجه باعث شود سیاره در منظومهی شمسی باقی بماند. براون میگوید خیلی زود است بخواهیم نگران نامگذاری آن باشیم. در ضمن براون میگوید که اگر این سیاره اکنون در حضیض بود، آنقدر پرنور بود که ستارهشناسان تا حالا آن را یافته بودند. در این فواصل، قرص پیش سیارهای پر از گاز و غبار باید آنقدر باریک و رقیق بود که هیچ سیارهای نتواند تشکیل شود.

این موضوع از فرضیه بحث برانگیز مبنی بر برخورد یک ستاره دنباله دار بزرگ با زمین در حدود 13 هزار سال پیش باعث انقراض بزرگزیاگان در آمریکای شمالی و پایان دادن به تمدن کلوویس شد. آن ها می گویند که شاید زمانی در حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش و وقتی منظومه ی شمسی تازه داشته شکل می گرفته، این سیاره که ابتدا خیلی نزدیک به خورشید بوده به دلایلی از ناحیه ی داخلی منظومه ی شمسی به قسمت های بیرونی آن رفته و اکنون در مداری به شدت بیضوی به دور خورشید می گردد. این تلسکوپ به ستارهشناسان کمک میکند بتوانند هر شب قسمت بزرگی از آسمان را رصد کنند.

مشتری چهارمین جرم درخشان آسمان بعد از خورشید، ماه و سیاره زهره محسوب می شود. 5- برهان «درج دهقان» را از همین بیت استخراج کرده و در معنی آن نوشته است: «دُرج دهقان: کنایه از کتاب تاریخ است، چه دهقان مورخ را می­گویند. در بخش پوسته اقیانوسی ضخامت کمتر و در حدود 10 کیلومتر است و عمر پوسته نیز کمتر و در حدود 200 میلیون سال است ، صفحات تکتونیک این بخش با سرعت متوسط 2 سانتیمتر در سال حرکت می کنند. ابعاد این دره و لبه انحنای آن بر اساس تخمینها در حدود 7 الی 9 کیلومتر عمق دارد.

با شعاع 25362 کیلومتر (15759٫2 مایل) اورانوس 4 برابر از زمین پهنتر است. این سیاره ها در ابتدای تاریخ، فقط اجرام سیاره ای بودند و در برابر دمای خورشید مقاوم بودند. این تنها در صورتی ممکن است که این سیاره فقط ۳ تا ۱۰ میلیون سال پس از تولد منظومهی شمسی به بیرون پرت شده باشد. • عطارد: اولین سیاره منظومه شمسی و نزدیکترین سیاره به خورشید است. زمانی تصور میشد که ناهید از نظر شرایط شبیه زمین است، این در حالی است که در طول تاریخ ۴.۶ میلیارد ساله خود، گازهای گلخانهای صدمات خود را به سیاره داغ وارد کرده است به طوری که اکنون حتی گرمتر از عطارد، نزدیکترین سیاره به خورشید است.

در عوض احتمالا سیارهی ایکس بیشتر اوقات در اوج مداری است و خیلی آهسته در فاصلهی ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ واحد نجومی در مدار خود حرکت میکند. از آنجا که اجرام با مدار خیلی بیضوی وقتی به خورشید نزدیک میشوند سریع حرکت میکنند، سیارهی ایکس هم زمان خیلی کمی را در فاصلهی ۲۰۰ واحد نجومی میگذراند. صدای موسیقی از رادیو فلزی پخش میشد و من در چارچوب در سر جام خشک شده بودم و نمی تونستم حرکت کنم.

بسیاری از مردم محلی معتقد بودند که این منطقه توسط یک غول به نام فین مک کول ساختهشده است. با وجود اندازه کوچک، سیاره تیر از میدان مغناطیسی نیرومندی برخوردار است. در این پژوهش سعی میشود تا با مطالعه متون به جا مانده از دانشمندان ایرانی اسلامی و بررسی تجربی آخرین گذر توسط یکی از ایرانیها که در کشور اندونزی انجام پذیرفته است، نقش ایرانیها به درستی در این موضوع بیان شود. با شنیدن توضیحات افراد سفینه، دیگر مطمئن شده بود که با همنوعان خودش صحبت می کند و تمام این تغییرات حاصل پیشرفتهای علمی دانشمندان است ، اما با توجه به مطالعاتی که در زمینه اختراعات و ابداعات دانشمندان زمین داشت هنوز نمی دانست ، انسانها چگونه در یک مدت کوتاه تا این حد پیشرفت کرده اند و چرا در ابتدای کار آنها را با اندازه های مختلف دیده است ، اما با اینکه سؤلات زیاد دیگری هم در ذهنش وجود داشت ، شروع کرد به تعریف ماجرای خودش و اینکه چگونه از زمین به فضا راه پیدا کرده و چگونه گرفتار موجودات فضایی شده و اینکه آنها قصد حمله به زمین را دارند .

اریس یک ویژگی خاص داشت و آن هم این بود که از پلوتو بزرگتر بود و اگر قرار بود پلوتو یک سیاره باشد باید به اریس نیز لقب سیاره اعطا می شد.و سرانجام نه تنها اریس یک سیاره شناخته نشد بلکه خود پلوتو نیز از مقام سیاره بودن تنزل پیدا کرد و دانشمندان هر دو را به عنوان “سیارات کوتوله” معرفی کردند! او به سال ۱۹۷۸ در بازگشایی نپاهشگاه «مونت-مگنتیک» همیاری و کوشش داشت. جیمی توی اتاقش روی صندلی همیشگی اش در کنار اتاق نشسته بود و با لذت داشت قهوه می خورد و به اخبار رادیو گوش می کرد.

دکتر عباس پژمان معتقد است که خوانندگان شازده کوچولو باید برای فهم بهتر کتاب، با اصول و مفاهیم سوررئالیسم آشنا باشند. شازده کوچولو که عاشق گل سرخ میشود در مسیر سفر قرار میگیرد، سفری که در جست و جوی دوست به زمین میرسد. با این حال میدان دید آنها خیلی کوچک است و درست مثل این میشود که بخواهید در انبار کاه دنبال سوزن بگردید. داستان بازی از درزمان ساکنان زمین در آینده دور هنگامی که منابع بومی سایره به اتمام رسیده است اتفاق می افتد و اکنون آنها به دنبال به دست آوردن موهبت هایی هستند که در زمین وجود ندارند بلکه در سیاره ای به نام “پاندورا” یافت می شوند.

گویی اورانوس سر ناسازگاری گذاشته بود تا حقیقتهای بسیاری را در منظومهمان مشخص کند؛ بنابراین علاقهمندان به کشف سیارات جدید، مجددا دست به کار شدند. این حذف سبب شد که در حال حاضر، پلوتو به عنوان یکی از سیاره های کوتوله ی منظومه شمسی شناخته شود. برخی از حقایق، کاملاً شناخته شده اند. 4 سیاره ی اول که به خورشید نزدیک ترند سیاره های خاکی یا درونی و یا اجرام زمینی شناخته می شوند.

• زهره: زهره یا ونوس، دومین سیاره نزدیک به خورشید است. مدلهای کامپیوتری نشان میدهند که منظومهی شمسی اولیه مثل یک میز بیلیارد خیلی شلوغ با دهها و هزاران هستهی سازندهی سیارهای بوده است. مقدار رسوباتی که اتمسفر ایجاد می کند با تغییرات گذشته در آب و هوا ارتباط مستقیم دارد.در بالای لایه های رسوبی موجود در هر دو نیمکره کلاهک یخ آب وجود دارد که در تمام سال به شکل یخ باقی می مانند. مواد تشکیل دهنده ی این سیارات برخلاف سیارات داخلی که از سنگ است از هیدروژن، هلیوم، مایعات متراکم، گازها و یخ می باشد. در سال 1992، جسمی به قطر یک دهم پلوتو در مدار خورشید «در یخ زدگی عمیق فضا و در فاصله دورتر مدارهای پلوتو و نپتون» یافت شد.

در واقع هر چه فاصله یک سیاره از خورشید بیشتر باشد دمای آن کمتر است و طبیعتا سیاره هایی که در مجاورت خورشید قرار دارند از دمای بیشتری برخوردار هستند. طبیعتا از آنجایی که اغلب ترکیبات تشکیل دهنده ی این سیارات از گاز است به آن ها سیارات گازی می گویند. به جرمی آسمانی که تحت یک نیروی گرانش به دور یک سیاره در گردش است قمر می گویند. همچنین پرستش مظاهر طبیعت، همچون ستارگان، و اعتقاد به سحر و جادو از جمله باورهای رایج نزد این قوم بوده است.

سیارات بیرونی یا خارجی شامل سیارات مشتری، زحل، اورانوس و نپتون می باشند که این سیارات به وسیله ی یک کمربند سیارکی بزرگ از سیارات داخلی جدا می شوند. به همین دلیل، سیارات گازی دارای تغییرات دمایی آنچنانی نیستند. همان طور که ما در روی زمین تغییرات فصل و نوسانات دما را داریم سیارات دیگر هم این تغییرات دمایی را تجربه می کنند. در سال ۲۰۲۰ میلادی سیاره کپلر-۱۶۴۹سی نیز قابل سکونت برآورد شد. این پوششها درست همانند پوششهای یخی زمین رشد می کنند و طی یک سال مریخی به تدریج تحلیل می روند.

احتمالا این سیاره در منظومهی شمسی تشکیل شده بوده و بر اثر تنشهای گرانشی به تدریج به مداری در دوردستهای منظومهی شمسی منتقل شده است. براون اشاره میکند نه اورانوس و نه نپتون که جدید کشف شدند را کاشفان آنها نامگذاری نکردند و این خیلی خوب است. نه! این که همین حالاش هم حسابى مریض است. باتیگین و براون جستجوی خود با تلسکوپ سوبارو را شروع کردهاند و شپرد و تروهیو هم با همین تلسکوپ به آنها ملحق شدهاند. نظریهی دیگر این است که آنها با رمبش حباب بزرگی از هیدروژن و هلیوم تحت وزن خود بوجود میآیند و در نتیجه هیچ هستهی جامدی نمیتواند وجود داشته باشد.

این رشته کوه چهار برابر کل «آندس» (Andes)، «راکیز» (Rockies) و «هیمالیا» (Himalayas) است. زمین ۸ برابر از زحل متراکمتر است. آیا پلوتو یا پلوتون یک سیاره است؟ در حال حاضر 8 سیاره در این منظومه وجود دارد که نزدیک یا دور بودن آن ها به خورشید یکی از مهم ترین علل دمای آن ها است. اگر می خواهید با این علل آشنا شوید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.