سلفی مریخنورد استقامت از سیاره سرخ (ناسا ،مریخ) پایگاه خبری قدیری نیوز

همانطور که میدانیم آب برای زندگی بسیار مهم است و این یکی از مهمترین چیزهایی است که اخترشناسان در سیارات بیرون از منظومه شمسی موسوم به فراخورشیدی به دنبال آن هستند. در منظومه شمسی ما، بجز سیارهها و اقمار آنها که معمولا بیشترین توجه را به خود جلب میکنند، میلیاردها یا حتی تریلیاردها جرم آسمانی دیگر وجود دارند که در فضای بیکران، معلق شدهاند. یک تئوری دیگر هم در رابطه با کمربند سیارکی وجود دارد و آن هم این است که در گذشته، در فاصله بین مریخ و مشتری، یک سیاره دیگر هم وجود داشته اما بخاطر جاذبه عظیم مشتری، آن سیاره نابود شده و به میلیونها سیارک کوچک تبدیل شده است!

تقریبا تمام سیارک های منظومه شمسی در منطقهای بین دو سیاره مریخ و مشتری قرار گرفتهاند. محققان همچنین به طور آزمایشی متیل فورمات را شناسایی کردند، مولکولی پیچیده شبیه دی متیل اتر که در مولکولهای آلی بزرگتر قرار دارد. دی متیل اتر یک مولکول آلی است که معمولاً در ابرهای ستاره ساز دیده میشود، اما قبلاً هرگز در یک دیسک سیارهساز یافت نشده بود. هر کدام از این ستارهها ویژگیهای منحصر به فردی دارند؛ اما سیارههای اطراف ستاره HD 158259 با بقیه ستارههای سیاره دار کهکشان شیری تفاوتی اساسی دارد. در نتیجه میتوان گفت که ستاره HD 158259 دارای سیستمی متفاوت با بقیه ستارهها است.

«چندین سیستم جمع و جور با سیارههای دارای رزونانس متفاوت همانند TRAPPIST-1 یا Kepler-80 شناسایی شدهاند. این حرکت سیارهها مانند نواختن نتهای موسیقی است که در میزانهای متفاوت با ضربآهنگهای مختلف نواخته میشوند. در Dallol اتیوپی، شاهد چشمههای آب گرمی هستیم که از دل زمین بیرون میآیند و در اطراف آب مواد زردرنگی دیده میشود. این مشاهدات به ما نشان داده که این سیاره یک غول یخی است که عمدتا از مواد یخی تشکیل شده و جوی گازی دارد.

به گفته تیم رصدخانه لیدن در هلند که این کشف قابل توجه را انجام دادهاند، با گذشت زمان، دی متیل اتر باعث تشکیل پریبیوتیکهایی(prebiotics) مثل اسیدهای آمینه و قندها میشود که اساس و بنای حیات در سیاره زمین هستند. در این مقاله قصد داریم به معرفی و توضیح ساده و قابل فهم سیارک ها، شهاب سنگ ها و ستاره های دنباله دار و همینطور تفاوتهایی که میان آنها وجود دارد، بپردازیم. با مطالعه ادامه مقاله، پاسخ هر دو سوال را به طور کاملا دقیق، علمی و در عین حال، ساده و قابل فهم خواهید یافت. اما مریخ برای آنکه قابل سکونت شود راه درازی در پیش دارد و این راه، ظرف یکی دو سال به نتیجه نخواهد رسید.

بااینحال اگر سیارهها کوچکتر باشند (مثلاً یکدهم اندازهی زمین و همجرم مریخ) میتوان ۱۲۱ مدار داشت که هر کدام ۸۹ سیاره دارند و در مجموع تعداد کل سیارهها به ۱۰٬۷۶۹ میرسد. خاک مریخ 3/8 اندازه گیری شد . در زمان جنگ سرد و پس از پرتاب ماهوارهٔ اسپوتنیک-۱ توسط اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به فضا، آمریکا به فکر ایجاد سازمان فضایی ملی خود افتاد و ناسا در ۲۹ ژوئیهٔ ۱۹۵۸ با امضای رئیسجمهور وقت دوایت آیزنهاور جای کمیتهٔ رایزنی ملی هوانوردی آمریکا (ناکا) را گرفت و بنیادگذاری شد. حاتمی نژاد و همکاران در سال 1392 در مقالهای تحت عنوان “بررسی وضعیت توسعه ی پایدار شهرستان رشت با استفاده از روش جای پای اکولوژیک” به بررسی وضعیت پایداری توسعه شهری رشت به وسیله روش رد پای اکولوژیک میپردازند.

جهنم مکان نیست جهنم موقعیت است مردم و به اشتباه نیاندازیم جهنم موقعیتی است که در آن قرار می گیریم به واسطه اعمال خوب در بهشت و به واسطه اعمال نادرست در جهنم قرار میگیریم وقتی میگه از بالای سرشان مفهوم اینه در همین لحظه و در کنار شما کسی میتواند از عذاب حتی قادر به لمس ذره ای خوشبختی نباشد و در رنج و عذاب باشد و شما در کنار اون شخص باشید ولی در بهشت و در آرامش باشید هیچ دشمنی بزرگتر از جهل انسان نیست به امید اینکه جهنم در جای دیگریست و فرصت برای جبران هست مردم به خطا رفته اند خداوند سریع الحساب است و تنها برای بندگانی که شرک ورزیدند و کفر ورزیدند زمانی در نظر گرفته میشود تا بیشتر فرو بروند و عذاب بیشتری را تجربه کنند تا به درک بیشتری برسند.

برای خیلیها این سوال وجود دارد که این سه جرم آسمانی، چگونه بوجود میآیند و از آن مهتر اینکه چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ هرکسی در هرجای دنیا هم که باشد، احتمالا حداقل یکبار نام یکی از این سه جرم آسمانی را شنیده است. یعنی وقتی پلوتون دو بار دور خورشید میچرخد، نپتون سه بار این مسیر را طی میکند. در مارچ همان سال به دلیل مشکلات مالی پروژه بار دیگر به مدت چهار ماه به تاخیر افتاد و به منظور کاهش هزینهها و پیچیدگی تلسکوپ، تغییراتی در ساختار آن ایجاد شد.

به گفته این تیم، دی متیل اتر از ۹ اتم تشکیل شده است و به همین دلیل بزرگترین مولکول آلی پیچیده کشف شده در صفحه تشکیل دهنده سیارات است. دلیل این موضوع این است که سیارکهای بسیار اندکی به حد کافی بزرگ هستند که بتوانند ظاهر کُرَوی مانند داشته باشند. برخی سیارکها تنها یک متر اندازه دارند اما ابعاد برخی سیارکهای دیگر، مانند سیارک سرس (Ceres) به 950کیلومتر هم میرسد!

سیارکهای بسیار اندکی در منظومه شمسی ما وجود دارند که مانند سیاره کوتولو سرس، جاذبهای چنان قدرتمند داشته باشند که آنها را شبیه کُره کرده باشد. 1. نپتون چهارمین سیاره ی بزرگ منظومه ی شمسی می باشد. این یافتهها نشان میدهد که این مولکولهای بزرگ میتوانند در سیارات هنگام شکلگیری وجود داشته باشند. این بدان معنی است که در زهره، خورشید در غرب طلوع و در شرق غروب میکند برخلاف زمین که خورشید در شرق طلوع و در غرب غروب میکند. در سال 2018 یک گروه بلند پرواز از دانشمندان و مهندسان که در آغاز کار خود قرار داشتند، یک طرح مأموریت کامل نظری را ایجاد کردند که هزینه آن 1 میلیارد دلار است و از یک ترازبندی سیارهای که در دهه 2030 اتفاق میافتد استفاده میکند.

ویجر ۲ اثبات نمود که در اطراف اورانوس میدان مغناطیسی قویای قرار دارد اما شدت آن یک دهم میدان مغناطیسی زحل است. اما با این حال، به آنها سیارک، به معنای سیاره کوچک گفته میشود! به آنها سیارک، شهاب و ستاره دنباله دار گفته میشود. بیش از یک دهه از اکران فیلم سینمایی Avatar، محصول کارگردان شهیر سینمای هالیوود یعنی جیمز کامرون میگذرد و حالا پس از چند اعلام تاخیر، این کارگردان اخیرا تایید کرده که فیلمبرداری سکانسهای دنباله آن فیلم یعنی Avatar 2 تکمیل شده است. سیارک ها، شهاب سنگ ها و ستاره های دنباله دار از مشهورترین اجرام آسمانی کیهان هستند.

سیارک ها (Asteroids) اجرام آسمانی نسبتا بزرگی هستند که به دور خورشید و یا به دور سیاره میزبان خودشان، درحال چرخیدن هستند. در مدار ستاره HD 158259 با جرمی تقریبا برابر با جرم خورشید و کمی بزرگتر از آن، شش سیاره شامل یک ابر زمین و ۵ مینی سیاره کوچکتر مشابه نپتون در گردش هستند. اطلاعات به دست آمده از تلسکوپ فضایی TESS نشان میدهد که سیاره ابر زمین این سیستم با جرم تقریبا دو برابر جرم زمین، به صورت کامل در مدارهای 2.17، 3.4، 5.2، 7.9، 12 و 17.4 روز دور ستاره میچرخند.

ستاره شناسان پس از هفت سال رصد این ستاره و شش سیاره اطرافش متوجه شدند که همه سیارههای اطراف ستاره با رزونانس مداری تقریبا منظم و کاملی به دور ستاره میچرخند. ستاره شناسان متوجه شدند که سیارههایی که به دور ستاره HD 158259 میچرخند تقریبا دارای رزونانس مداری 3:2 هستند. رزونانس مداری زمانی اتفاق میافتد که مدار دو سیاره که حول سیاره اصلی در گردش هستند، ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

تخمین زده میشود جرم این سیاره 10 برابر جرم زمین باشد و 300 تا 1000 برابر دورتر از مدار زمین حول خورشید بچرخد. پیش از این، مولکولهای آلی کوچکتر دیگری مانند فرمالدئید در داخل این صفحه یافت شده بود و این موضوع محققان را ترغیب کرد تا ببینند چه چیز دیگری در غبار پنهان شده است. این اجرام آسمانی، کوچکتر از چیزی هستند که سیاره نامیده بشوند و رفتاری شبیه قمر هم ندارند. ظاهر اکثر قریب به اتفاق سیارکها، شبیه سیب زمینی است! به این منطقه که شبیه دونات یا همان پیراشکی خودمان است، کمربند سیارکی گفته میشود. هماکنون میلیونها سیارک در کمربند سیارکی وجود دارند.

تاکنون ستاره شناسان صدها ستاره کشف کردهاند که چندین سیاره در اطراف آنها قرار دارند و در سراسر کهکشان راه شیری ستارههایی بسیاری با سیارههای متعدد وجود دارند. در قرن نوزدهم رودخانه آوالو محلی برای اکتشافات جویندگان طلا شده بود و از آن زمان تاکنون بسیاری این جریان آب را با نام رودخانه طلا میشناسند. این تصاویر با کیفیتترین تصاویری هستند که فضاپیمای New Horizons تاکنون ارسال کرده است؛ زیرا بدون کم و کاست بوده و غیر فشرده هستند. کشش و جاذبه مشتری به عنوان عظیمترین جسم منظومه شمسی پس از خورشید به شکلگیری منظومه ما به این شکل کمک کرده است.