رضا شاه و جدایی آغری داغ (آرارات کوچک)

لحظاتی بعد صدای فریاد و شادی آقایان احمدي، منفردی، نصیری و فتحی که زودتر از ما به قله رسیده بودند و پرچم سرخ و سفيد و سبز ايران در دستان اين عزيزان انرژي فوق العادهاي به ديگر اعضاء بخشيد تا با قدرت بيشتر ادامه مسير دادند و راس ساعت 10 به وقت ایران (30/8 به وقت ترکیه) برفراز بام تركيه، پرچم كشورمان را به اهتزاز درآورديم، همدیگر را درآغوش گرفتیم و پیروزی تیم را تبریک گفتیم.

همه به هم تبریک می گفتند. داستان صعود به آرارات گروه کوهنوردی “ام اس سنتر” از کمی قبل شروع می شود. پس از برپایی چادرها، حمید همه ما را غافلگیر کرد و صدای ضبط شده ی تعداد زیادی از بچه های سایت ام اس سنتر را برایمان پخش کرد. در آن لحظه باران تندی شروع به باریدن کرد به طوریکه کار برپایی چادر ها را بسیار سخت می کرد. بالاخره پس از ماه ها انتظار، روز چهارشنبه ۱۴ مرداد ۹۴ فرارسید.

پس از کنترل گذرنامه ها، ۴۰ دقیقه بعد تمامی اعضای گروه به همراه آقای پورفرزین، از مرز رد شدیم. تیم ایتالیا هم بعد از ما به طرف قله حرکت کرده بود و نور چراغ های پیشانی آنها از بالا مشخص بود. ارواح می گویند که زمین در مقایسه با دنیایی که آنها در آن ساکن هستند ، خاکستری و سنگین است و حرکت آنها بسوی زمین همچون حرکت غواصی است که به عمق اقیانوس می رود. لازم به يادآوري است كه گروهها ميبايست يا با دريافت ويزا از دولت تركيه و يا اجازه محلي وارد اين ارتفاعات شوند، گروه ما هم با مكاتبات با سفارت تركيه در تهران ويزا دريافت نموده بود، اما افراد و گروههايي كه بدون اجازه دولت و بدون رهبر(به قول بوميان منطقه بدون اذن) وارد منطقه مي شدند، به كرات مورد سوء استفاده اكراد قرار مي گرفتند و از آنان اخاذي مي شد.

آنان از طریق رودخانه ارس به منطقه سورمالی عبور کرده و به روستای ارامنه آخوری در دامنه شمالی آرارات رسیدند. غار اصحاب کهف در شبه جزیره اسکاندیناوی، در اروپای شمالی قرار دارد. مانند بسیاری دیگر از قصص قرآنى، داستان اصحاب کهف در میان صاحبان ادیان آسمانى پیشینه دارد، در واقع داستانى مشهور در میان مسیحیان شرق و غرب بوده است. از میان تنقلاتی که همراه داشتیم شربت لیمو عسل نوشیدنی بسیار مناسبی برای صعود به ارتفاعات بود و بسیار به ما کمک کرد. زمان های استراحت بسیار مناسب بود و انرژی از دست رفته را به بچه ها باز می گرداند.

کمی در چادر ها استراحت کردیم، شام را آماده کردیم و ساعت ۲۱ شام خوردیم. به سرعت چادر ها را جمع کرده، ناهار خوردیم، کوله ها را بسته و آماده تحویل دادن به قاطر کردیم. اما خبری از بچه ها نبود. پس از صبحانه و جمع آوری کوله ها در ماشین، ساعت ۷:۳۰ با یک ون به سمت ارتفاع ۲۰۰۰ متر( پای کار) حرکت کردیم. ساعت ۷:۳۰ به ترمینال ماکو رسیدیم و پس از تحویل بار با دو عدد سواری به سمت مرز بازرگان حرکت کردیم.

گروهی از ریاضیدانان برجسته از جمله محمد بن موسی خوارزمی بر این کار نظارت داشتند.ابی منصور سرپرست گروههای نجومیای بود که با رصد محیط زمین را یافتند.تنها اثر نجومی وی، زیج ممتحن است.او نیز مانند بسیاری از همکاران خود، نتایج حاصل از رصدهای خود به همراه عداای از منجمان را در زیجی در رصدخانهی شماسیهی بغداد گرد آورد که نسخهای از آن در دست است. اولین اقدام ما تبدیل پول ایرانی به لیره بود که در یکی از صرافیها انجام شد. إعلام الأعلام در سال جاری (۲۰۰۲ م/۱۴۲۲ ق) در ۵۴۸ صفحه به کوشش محققِ معاصر زیدیه، عبدالله بن حمود عزّی، و به وسیلؤ موءسسه فرهنگی امام زید بن علی(ع)، برای اولین بار منتشر شده است.همچنین باید از کتاب تتمه المصابیح، دیگر اثر منتشر شده علی بن بلال نام برد که در آن کار استاد خود ابوعباس حسنی را در کتاب المصابیح تکمیل کرده است.

به هر حال با توجه به کتاب مقدس نام ماسیس (از زبان سانسکریت آمده است) نامی است که در کنار نام آرارات برای این کوه استفاده میشده است. مسیر زیادی نمانده بود و خوشبختانه حال همگی ما خوب بود. به هر حال آمدن پیامبر و استفاده از ابزار مختلف، ابوسفیان و لشکریان او را که تصمیم گرفته بودند دوباره به مدینه حمله کنند مأیوس ساخت و از فکر حمله بازداشت. حاجی ملا علی‚ که شخص مسنی است وقتی در کوچه ای راه می رود‚ بر قاطر سفیدی سوار می شود و فقط یک نفر نوکر دارد‚ اما جمعیت از هر طرف کوچه در مقابل او ازدحام می کنند.

با کوه آرارات خداحافظی کردیم و به طرف دغوبایزید راه افتادیم. نقشهای سمت چپ کتیبه نیز در امتداد متن فارسی باستانی قرار دارند و روی کتیبهای با 5.67 متر طول و 3.63 متر عرض حجاری شدهاند. کوه های تالش در جنوب دریای خزر قرار دارند که بلندترین قلّه آن به نام “آقداغ” ۳۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. ارتفاع قله این کوه در افغانستان ۶۶۵۰ متر بوده که بنام تیراج معروف است و از سطح اب دریا ۸۳۰۰ متر ارتفاع دارد .

در این دیار و به نظر می رسد در سطح جهان نیز ، کوهها همواره نماد استقامت ، سرسختی و پایداری هستند و چون کوهنوردی اساسن یک ورزش گروهی و اجتماعی است که محور و مدار اصلی در آن برحول انسان و انسانیت قرار دارد ، کوهنوردان نیز به عنوان انسانهایی شناخته شده اند که به ارزشهای اصیل و شرافتمند بشری پایبندند وهمواره برایشان منافع جمعی و گروهی بیشتر از تعلقات فردی و شخصی ، ارزش و اعتبار دارد. حوضه شمال قسمتی از حوضه عظیم نفت و گاز آمودریا میباشد که از نظر میزان ذخیره در بین ۱۵۲ حوضه نفتی و گازی کشف شده جهان در رده پانزدهم قرار دارد.

این کوه از نظر ورزشی از اهمیت بالایی برخوردار اسـت چرا کـه بیستون کرمانشاه هفتمین صخره مرتفع جهان را در خود قرار داده اسـت. ۲۸ اثر از آثار تاریخی کوه بیستون در فهرست آثار ملی و ۱۳ اثر همراه سنگنبشته به ثبت جهانی رسیده است. افسانه ای درباره کوه بیستون آغاز شد ، آنطور که در مورد آن توسط فردوسی در شاهنامه در سال 1000 میلادی نوشته شده ، درباره مردی بنام فرهاد که عاشق شیرین ، همسر خسرو بود. برنامه ی روز دوم، کوهنوردی تا کمپ ۲ بود. آقاي منفردي توصيههاي لازم را براي اجراي مرحله آخر برنامه به تك تك اعضاء فرمودند.

برنامه ی مهم ما به طور جدی شروع شده بود و حس شوقش را در چهره ی تمام اعضای گروه می توانستیم ببینیم. هوا به شدت سرد بود و همگیمان تمام لباس های مناسب یک صعود در این هوا را پوشیده بودیم. حضور در اين ارتفاعي كه سرتاسر برف بود حالت شادابي و وجدي به انسان دست مي داد ديگر سرماي منفي صفر و باد شديد كه در ابتداي مسير برف وجود داشت احساس نمي شد، به تعبيري قالب از خود تهي كرده بوديم غرق جلوه جلال دوست بوديم و مست از عشوه هاي پنهاني معشوقي كه در هيچ مكاني غير از اين مكان براي ما متبلور نميشد.