دیجی قلم؛ از سیاره زمین تا مریخ – دیجی رو

و همچنین گسترش خدمات دیجیتال و رایانهای، کارِ تصحیح متون و رسیدن به اصلِ نوشته و سرودۀ خالقِ اثر تا حدی آسانتر شده است؛ از این جهت است که کسانی چون خانم دکتر بصیرمژدهی با وجود نسخِ تصحیح شدۀ معتبری از خمسۀ نظامی همچون نسخههای وحید دستگردی و مسکو، باز به تصحیح متنِ مذکور یا دیگر متون کلاسیک میپردازند. منحنی­های هیپسومتریک که با توجه به مساحت منطقه مورد بررسی، وجود سرشاخه­ها، مناطق یا حوضه­های فرسایشی بزرگ از جمله دشت­های رسوبی تفاوت­های قابل توجهی دارند، مورد تجزیه و تحلیل قرار می­گیرند. این موضوع نیز در سال2009 کمی عجیب بود، اما حالا با منظر هوشمند و بدون دخالت دست همین نوع نورپردازی قابل اجرا و بهره برداری است.

جرم این سیاره از سیلیکات آهن و ترکیبات سنگی و همچنین از مقدار قابل توجهی آب تشکیل شدهاست. پلوتونیک سیاره کوتوله در مرزهای منظومه شمسی است که جسم غالب در یک منظومه دور از 6 جرم کیهانی کوچک است. این قمر کوچک و آبله گون که به ستاره مرگ معروف است، یکی از بزرگترین دهانههای برخوردی را با پهنایی حدود ۱۳۰ کیلومتر بر روی خود دارد، دلایل شکلگیری چنین عوارض سطحی به این دلیل است که جرم میماس آنقدر قوی است که با ایجاد کردن گرانش سطحی، ظاهر آن را کروی نگه میدارد و آنقدر ضعیف است که اجازهٔ شکل گرفتن چنین دهانههای بزرگی را میدهد.

با شکل گیری خورشید، گازهای سبک و گرد و غبار به بیرون منظومه خورشیدی پرتاب میشوند و عناصر سنگینتر باقی میمانند. با فراماسونری عملی، ماسونها به کاربرد درست قواعد سودمند معماری اشاره میکنند، که از آنها سازهها شکل میگیرند، مستحکم میشوند و زیبایی مییابند، و از آنها تناسب دقیق و تناظر درست در همهی بخشها شکل میگیرد. درخت هایی با اسامی و نقش های متفاوت که هرکدام در جایگاه خودشان برای ناوی ها ارزشمند بودند و با آنها ارتباط خاصی برقرار می کردند، به عنوان مثال درخت مقدس، درخت زندگی، درخت روح و درخت شنوا. اما بنایی که به عنوان مدرسه برای ناوی ها ساخته شده بود از مصالح بوم آورد تهیه شده بود و حتی از لحاظ فرم بسیار طبیعی و همگون با محیط می­ نمود.

نکته دیگر در این فیلم زمانی است که ناوی ­ها در شب حرکت می­ کنند و زمین به صورت هوشمند و طبیعی در زیر پای آن­ها روشن می ­شود. در این فیلم عناصر طبیعی فرای اراده انسانی (منظور ناوی­ ها، انسان­ها و آواتار است) دیده می­ شود و گواه این مدعا زمانی است که موجودی روی تیر و کمان ناوی می ­نشیند و وی را از تیراندازی منصرف می­ نماید. قاب نمودن منظر آن گونه که دکتر تقوایی هم به آن اشاره می­ کنند باعث هویت بخشی به منظر می ­شود.

آن خانم دانشمند برای شناخت یک سیاره شروع به نمونه برداری از جامعه گیاهی آنجا کرد و این نشان دهنده اهمیت گیاهان و منظر در شناخت یک اقلیم جدید است. بد نیست به این نکته اشاره داشته باشیم که سازمان ملل متحد دربارهی سفر بی بازگشت این افراد اطلاعاتی را خواستار شده زیرا ناسا و دیگر سازمانهای فضایی در سال چندین محموله برای آنان ارسال خواهد کرد پس چرا سفر این افراد باید یک طرفه باشد؟ ما به عنوان معماران منظر باید به این موضوع توجه داشته باشیم زیرا در آینده ­ای بسیار نزدیک این مفهوم به عنوان یک جریان نو ظهور خواهد کرد و بر همه چیز اثر خواهد گذاشت.

در فیلم آواتار نقش منظر آیینی بسیار پر رنگ به تصویر کشیده شده بود به عنوان مثال نقش اِلمان تک درخت که ناوی ­ها دور آن جمع می­ شدند و به نیایش می­ پرداختند. سه بعدی سازی منظر و لایه ­های آن روشی کارا برای شناخت محیطی جدید است که در این فیلم نیز به نمایش درآمد. قسمت انگلیسی آن را خودتون ترجمه کنید! زهره این صفحات را ندارد اما بر طبق مطالعات جدید که در هفتهنامهی «مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا» منتشر شده است به نظر میرسد بخشهایی از سطح زهره که از بلوکهایی تشکیل شده حرکت میکنند و محیط اطرافشان را تغییر میدهند.

حرکت یک سیاره برای عبور از آسمان شب ممکن است ساعتها طول بکشد، در حالی که یک ماهواره میتواند در عرض چند دقیقه از بالای سر عبور کند. ما در فیلم آواتار منظر جنگ، منظر آیینی، منظر طبیعی، منظر آسمان، منظر آسمانِ آسمان (منظر فضا)، منظر پس از سانحه و منظر شفابخش را دیدیم. می ­توان از این نکته برداشت نمود که انسان­ها به عنوان موجوداتی بیگانه برای ناوی ها، از معماری و منظر به عنوان زبانی مشترک استفاده نمودند تا (به دروغ) به ناوی ها نشان دهند که از جنس خود آن­ها هستند و طبیعت برای آن­ها ارزشمند است.

جهت خوانایی منظر برای بیننده اِلمان­ها و نشانه ها با نام­های خاص نام­گذاری شده بودند. این تغییرات بر منظر شهری چه تاثیری خواهد داشت؟ وزنش چه قدر است؟ به نظر می رسد منظر شبانه و منظر روزانه در فیلم آواتار از تعادل برخوردار بوده ­اند و هیچکدام ارجحیت بر دیگری نداشتند، همان قدر که اتفاقات مهم در ساعات شب رخ می ­داد به همان میزان هم در روز مشاهده می ­شد.

اما گل سرخ مغرور است و قدر محبت پاک و بی آلایش شازده کوچولو را نمی داند . در قسمت هایی از فیلم دیده می شود که نی تیری (شخصیت اصلی زن) اعتقاد قلبی عمیقی به دانه های درخت مقدس دارد و آنها را نشانه هایی از جانب مادر طبیعت می داند. اما آنها پیش از ترک کره زمین، یکی از نیروهای خود را در زمین تنها رها میکنند. این موجودات بینایی ندارند و تنها با کمک صداها میتوانند شکارشان را پیدا کنند. این فیلم که در سال ۲۰۱۸ اکران شد، داستانش را در حوالی سال ۲۰۲۰ روایت میکند.

«ورود» به زیرپوستیترین حالت ممکن تلاش میکند تا تعامل موجودات فضایی با انسانها را به تصویر بکشد. سارا سیگر، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد کلاس علوم سیارهای MIT میگوید: «هیچ شکلی از حیات که ما آن را میشناسیم نمیتواند در قطرات اسیدی زهره زنده بماند. انسان به هوا برای تنفس، به آب برای نوشیدن و به غذا برای زنده ماندن نیاز دارد. کره فوقانی 90 کیلومتر از سطح فاصله دارد ، درجه حرارت آنجا نزدیک به 200 درجه سانتیگراد است. درجه حرارت روي سطح لايه ابر اورانوس ٣٥٠- درجه فارنهايت ( ٥٩ کلوين ) مي باشد . بر روی ویدمینو از دایره زحل ، دایره اورانوس از سنگهای بزرگ تیره تشکیل شده است.

در سکانس­هایی جایگاه طبیعت بسیار بالا فرض می ­شد اما در صحنه­ هایی نیز برای نشان دادن قدرت، آواتار به تسخیر و رام نمودن حیوانات و طبیعت وحشی روی می­ آورد. اینکه 16 درصد درآمد فیلم در آمریکای شمالی از طریق سالنهای ایمکس بوده (با توجه به تعداد بسیار محدود آنها نسبت به بقیه سالنها) از ارزش افزوده بسیار بالای این سالنها حکایت دارد. در فیلم آواتار درخت نقش بسیار مهم و کلیدی را ایفاء می کرد. در دهه چهل قرن گذشته، اتو اشمیت این فرضیه را مطرح کرد که منظومه شمسی به دلیل جذب ابرهای غبار سرد به سمت خورشید به وجود آمده است.

از دیگر پیشنهادات اخیر با این منظور میتوان به “مفهوم عملیاتی زهره در ارتفاع بالا”(HAVOC) که توسط ناسا پیشنهاد شده است، اشاره کرد که مأموریتهای سرنشیندار را برای کاوش ابرهای زهره با استفاده از فضاپیماهایی با بالهای بزرگ خورشیدی پیشنهاد میکند. این فرایندها در ارتفاع حدود ۸۰۵۰ کیلومتر از سطح این غولهای یخی رخ میدهد. شعاع زمین 6371 کیلومتر است و برخلاف بقیه اجرام آسمانی منظومه ما، بیش از 70 درصد سطح آن را آب پوشانده است.

ناهید مانند سایر اجرام منظومه خورشیدی، بسته به عوامل مختلفی از جمله میزان نزدیک بودن به زمین و اینکه در چه فازی باشد، از نظر روشنایی متفاوت است. یکی از دیالوگ­ های جالب فیلم “سعی کن جنگل رو با چشم­های اون ببینی” بود، که منظور از آن دیالوگ غیر مشترک بودن درک، علم و احساس از منظر برای کسانی که منظر به آن­ها تعلق دارد و کسانی که منظر متعلق به آن­ها نیست. منظر شبانه چگونه با آن مواجه خواهد شد؟ چنین بود که زمینه برای چاپ نخستین ماجرای «تنتن و میلو» فراهم شد و «هرژه» آن را در ۱۰ ژانویۀ ۱۹۲۹ در هفتهنامۀ کودکانهاش به چاپ رساند.

این موجود بیگانه که نگران است انسانها او را پیدا کنند، با پسرکی ۱۱ ساله آشنا میشود که با او مهربان است. در ادامه میتوانید با تعدادی از بهترین فیلمهایی که درباره موجودات فضایی ساخته شدهاند، آشنا شوید. فارغ از اینکه کدام دیدگاه درستتر به نظر میرسد، فیلمهای بسیاری درباره موجودات فضایی ساخته شدهاند. نیازمندان بر آن دخیل یا پارچه می بستند و نخ گره می زدند و افسانهها و داستانهای بسیاری در پیرامون آنها نقل می کردند.

سفینههایی از موجودات فضایی به صورت کاملا ناگهانی در نقاط مختلف دنیا مستقر شدهاند و این زبانشناس باید تلاش کند تا بتواند با نیروهای فضایی درون یکی از آنها ارتباط برقرار کند. در شرایطی که منظومه شمسی دارای هشت سیاره است اما بیش از ۱۰۰ دنیا دارد. عهد و پیمانهای واهی، تنهائی بیش از حد، یکنواختی، سرمشقگیری، ایدهآلیستی. با ایجاد کوچکترین صدایی، این موجودات از راه میرسند. در این شرایط جزر و مد پیوستهی دریا باعث ایجاد شکافهایی در سطح این قمر میشود. ایرانیان بر این باور بودند که بریدن آنها و حتی شکستن شاخههای آنها باعث ایجاد زیان برای مسبب این عمل خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید