درباره سیاره ها

ناهيد دومين سياره نزديك به خورشيد است و داغترين سياره منظومه شمسي مي باشد. سیاره به جسمی فضایی با جرم بسیار زياد گفته ميشود كه گرد يك ستاره در گردش باشد و خود نیز ستاره نباشد. وقتی به کهکشان راه شیری فکر می کنید ، معمولاً یک کهکشان در حال چرخش با میلیاردها ستاره را مشاهده می کنید. ساختار درونی زمین مثل سایر سیارات درونی از یک هسته داخلی و یک هسته خارجی به همراه لایههای مذاب و نیمه مذاب و سنگی جامد تشکیل یافته است.

همانطور كه ناهيد به دور خورشيد مي چرخد، ظاهر آن از سطح زمين تغيير مي كند مثل ماه. ناهيد در جهت مخالف زمين(و سيارات ديگر به استثناي اورانوس)مي چرخد. گوشته: در زير پوسته، گوشته قرار گرفته است(گوشته هم از سنگهاي سيليكاته ساخته شده است) كه صدها كيلومتر ضخامت دارد. این طوفان در راستای کمربندها و منطقههای مشتری جریان دارد. شماره 4 – گردبادهای مریخطوفان های عظیم گرد و غبار در مریخ بزرگترین نوع ازاین گونه طوفان ها در منظومه شمسی هستند که می توانند تا یک ماه ادامه داشته باشند.

وضع حركت همين اقمار بود كه گاليله را متقاعد ساخت كه سيارات بايد در اطراف خورشيد بگردند، ولي او نيز به علت وحشت از كليسا، تا زمان مرگ زمين را ثابت و بي حركت اعلام کرد. فضاپیمای بدون سرنشین مارینر ۲ ایالات متحده در ۱۴ دسامبر ۱۹۶۲ از فاصله ۳۴.۷۶۰ کیلومتری این سیاره عبور نموده و موفق به اندازه گیری شرایط مختلف سطح و اطراف سیاره گردید. نظامی در این داستان به دژ رویینی اشاره دارد که بانوی حصاری در آن پناه میگیرد تا بتواند همسر آیندهاش را برگزیند. تقریبا بیشتر جرم آنها را هیدروﮊن و هلیم تشکیل می دهد که همین امر باعث گردیده که این سیارات بیشتر شبیه خورشید باشند تا زمین.

هسته حدود 80% جرم تير را تشكيل مي دهد و ميدان مغناطيسي تير را به وجود مي آورد(اكنون مي دانيم كه اين ميدان به علت وجود هسته آهني است). دمای هوا در ونوس به لطف فعالیت آتشفشانی و جو غلیظ و سنگین که پر از دی اکسید کربن است از ۴۶۰ درجه سانتیگراد عبور کرده است. به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، گروه تئاتر دیلمون، “پیوند سیاره ها” نمایش تحسین شده در اولین جشنواره ملی خلیج فارس را در سیاهکل اجرا کرد. این دو جرم در صورت رصد با تلسکوپ به اندازه کافی نزدیک به هم هستند تا در یک میدان دید تلسکوپ قرار بگیرد، اما از طریق یک دوربین دوچشمی نیز میتوان آنها را رصد کرد.

يعني 97/87 روز زمين طول مي كشد تا تير يك بار به دور خورشيد بچرخد. در این مانور این فضاپیما با استفاده از کشش گرانشی سیاره مشتری خود را به سمت سیارهی زحل هدایت کرد. در حال حاضر میدان گرانشی مشتری سیارکهای بیشماری را تحت تأثیر خود قرار داده که در اطراف مدار مشتری، بین این سیاره و مریخ یک کمربند سیارکی تشکیل دادهاند و در حال چرخش به دور خورشید هستند. طول روز در مریخ برابر با 24 ساعت و 37 دقیقه است و با زمین شباهت زیادی دارد زیرا یکی از نزدیک ترین سیاره ها به زمین است.

به این چهار سیاره، زمینی ها گفته می شود چون از لحاظ اندازه و ترکیبات بسیار شبیه زمینند. مثلاً اين كه حدس مي زنند سيارات غول آسا در منظومه هاي شمسی ديگر ممكن است دور از ستاره هايشان شكل گرفته باشند ولي بعداً حركت كرده اند و به ستاره نزديك تر شده اند. جواب-در رصدخانه ها ستاره شناسان با ابزارهای مختلف ستاره ها و سیّاره ها را مطالعه می کنند. پس از ارائه گزارش گروه ها، برنامه تحلیل فعالیت ها در حوزه های مختلف برگزار گردید.

ارتفاعات کوهستانی که در حدود ۱۰ درصد سطح سیاره را شامل می شود. اندازه: قطر ناهيد حدود 7521 مايل(12104 كيلومتر) است. قطر آن حدود 95% قطر زمين است. این بادها در حالی بر روی نپتون وجود دارند که این سیاره دورترین سیاره نسبت به خورشید محسوب است. به اعتباری میتوان موضوع هفت پیکر را «انسان» در دو جلوه دانست. این حلقه شبیه یک دیسک است ، اما در واقع یک دیسک جامد نیست ، بلکه هزاران و هزاران سنگ کوچک ، قطعات سیارک و گرد و غبار است. برای مثال می دانیم که درمنظومه ما چهار سیاره کوچک با سطوح سخت و نزدیک به خورشید به نامهای عطارد، زهره، زمین و مریخ همینطور چهار سیاره غول پیکر با سطوح غیر جامد گازی در فاصله دورتر از خورشید به نامهای مشتری، زحل، اورانوس و نپتون وجود دارند اما کشف ستاره ای که دارای چندین سیاره غول پیکر گازی که در مدارهای نزدیک به آن ستاره در گردشند مایه حیرت دانشمندان و ستاره شناسان گردید.

كپسولهاي كاوشگردرسياره پياده شدند اما قبل از ورود به اتمسفر از بين رفتند. يعني 7/224 روز زمين طول مي كشد تا ناهيد يك دور به دور خورشيد بچرخد. به نظر مي رسد كه يك روز تير، يعني از يك طلوع تا طلوع بعدي، به اندازه دو سال تير(يا 176 روز زمين) طول بكشد. فصلها در اثر انحراف محور نسبت به مسير حركت سياره ايجاد مي شوند. هر دو سیاره (زحل و مشتری) درست پس از غروب خورشید در آسمان جنوب غربی قابل مشاهده خواهند بود و اگرچه میلیونها مایل از یکدیگر فاصله دارندنسبتاً نزدیک به هم ظاهر خواهند شد.

منظومه شمسی خورشید بزرگترین و مهمترین جرم آسمانی در منظومه شمسی است که 8/99 درصد جرم منظومه شمسی را به خود اختصاص داده است.بیشتر گرما، نور و انرﮊی لازم برای تشکیل و ادامه حیات توسط خورشید تامین می شود. اولین رصد فرابنفش زهره در دههی ۱۹۲۰ انجام شد. توماس زوربوچن از ناسا توضیح می دهد: «این سیاره ها از جمله بهترین هایی هستند که تاکنون رصد کردیم. این صفت ها را در فرن معمولی ، تفضیلی و عالی می توانید ببینید. گالیله در سال 1610 میلادی (989 شمسی) ، چهار قمر اصلی مشتری را کشف کرد. 17. حجم خورشید در مقایسه با حجم سایر قسمتهای منظومه شمسی بسیار کوچک است.

زحل در یونان باستان خدای کشاورزی نام گذاری شده است و با یک داس نشان داده میشود و نماد نجومی آن (♄) نشان دهنده داس خدا است. هلال ماه شکارچی، مکانیابی سیارات غول پیکر گازی مشتری و زحل را آسانتر خواهد کرد. حلقه ای از غبار و اجرام کوچک پیرامون همه سیاره های غول پیکر را وجود دارد. و این احتمال وجود دارد در گذشته این سیاره دارای دریاچه های بزرگ و حتی اقیانوس بوده است .

در تير فصلي وجود ندارد. در دورترين نقطه مدار(نقطه اي كه در آن، مدار بيشترين فاصله را از خورشيد دارد) تير 70 ميليون كيلومتر از خورشيد فاصله دارد و در نزديكترين نقطه، فاصله تير از خورشيد 46 ميليون كيلومتر است. از سال 1990 ستاره شناسان سیارات زیاد دیگری در اطراف ستاره های دوردست کشف نموده اند. ستاره شناسان به دلیل دور بودن این سیاره از زمین ، هنوز اطلاعات زیادی درباره ی آن بدست نیاورده اند.

طبق قانون کپلر(Johannes Kepler) ستاره شناس آلمانی در اوایل قرن 17 سیارات در مدارهایی بیضی شکل حرکت می کنند که خورشید در یکی از کانونهای آن قرار دارد. نکته جالب این است که در این دمای باور نکردنی باران های زیبایی نیز می بارد. موضوع : مطالب عمومی 20/11/1390 – 15:29:3 نظرات لینک ثابت سیاره ناهيد sayare دانستنيهاي كلي درباره ناهید: ناهيد دومين سياره نزديك به خورشيد است و داغترين سياره منظومه شمسي مي باشد. اندازه و جرم ناهيد بيشتر از سيارات ديگر به زمين نزديك است.

این قمرها به ترتیب چهارمین (آیو)، ششمین (اروپا)، اولین (گانیمد) و سومین (کالیستو) قمرهای طبیعی منظومهی شمسی هستند و تقریبا ۹۹٫۹۹۷ درصد از جرم کل مدار مشتری را در بر میگیرند. در مورد منظومه شمسی، مرکز جرم مشترک همواره با تغییر موقعیت نسبی سیاره، در حال تغییر است. اين فضاپيما در 16 نوامبر 1965 به فضا پرتاب شد. به نظر می رسد دمای بالای سیاره زهره به خاطر اثر پدیده گازهای گلخانه ای باشد. بعضی از مناطق این دره آنچنان عمیق است که اگر فرض کنیم کوه اورست را درون دره جای داده ایم، شاید نوک قله به لبه های دره نرسد.شماره 5 – حلقه های زحلسیاره زحل به خاطر حلقه هایی که در اطراف خود دارد بسیار معروف است.

بچه ها می توانند نام و ویژگی صدها دایناسور یا پوکمون را به خاطر بسپارند. سیاراتی را که به دور ستارههای دیگری غیر از خورشید ما میچرخند، سیارات فراخورشیدی مینامند. جهت گردش بیشتر قمرها بهدور سیارات خود، همجهت با حرکت سیاره دور خورشید است. زحل علاوه بر گردش انتقالی خود به دور خورشید، حول محور عمودی فرضی خود نیز در گردش است. به همین دلیل تومبو در حال جستجو در این مکان بود. از جمله سیارکهای موجود در این منطقه می توان به پلوتو و 2003 یو بی 313 (2003 UB313) که از پلوتو بزرگتر است نام برد. طلا می تواند به سادگی با بسیاری از فلزها آلیاژ تشکیل دهد.

با این حال، نمیتوانیم آن را کشف سیارهای جدید بنامیم. تخریب دیواره سلولی باکتری های گرم مثبت و گرم­منفی (شامل استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین یا MRSA)، تحت تأثیر مقادیر بسیار جزئی عصاره ریزجلبــک Phaeodactylumtricornutum را، به ترکیب اسید ایکوزاپنتانوئیک که توسط این دیاتومه سنتز می شود نسبت داده­اند (74). این ترکیب، نوعی اسید چرب امگا 3 است که عمدتا در ترکیبات دیواره سلولی ریزجلبکهای مناطق قطبی یافت شده و از آنجایی که برای زئوپلانکتون های چراکننده از این ریزجلبک­ها سمی می­باشد، نوعی مکانیسم دفاعی برای این ریزجلبــک­ها محســوب می­گردد (75). همچــــنین، این اسیدچرب به عنوان پیش ماده ی سنتز ترکیبات آلدئیدی به کار می­رود، که این ترکیبات، بر روی زئوپلانکتون های چراکننده (کوپه پودا) از این ریزجلبک ها، اثرات زیان آوری دارند و لذا، نقش بازدارنده ای بر روی چرای آنها ایفا می نماید (76). اسید هگزادکاترینوئیک موجود در عصاره P. Tricornutum نیز فعالیت ضد باکتریایی علیه باکتری بیماریزای گرم مثبتStaphylococcusaureusنشان داده است.