دانلود مقاله سیاره ها و ستاره هاا

این سیاره از لحاظ بزرگی دومین سیاره ی بزرگ منظومه شمسی است. سیاره های منظومه شمسی 8 سیاره بدون در نظر گرفتن سیاره پلوتو هستند. مشکل پلوتو به غیر از اندازه کوچک و مدار منحصر به فرد آن، این بود که همسایگی خود را از اجرام آسمانی پاک نمیکرد و فضای مدار خود را با بسیاری از اشیا دیگر در کمربند کویپر تقسیم میکرد. از زمان کشف پلوتو در سال 1930 دانشآموزان بزرگ شدهاند و یاد گرفتند که منظومه شمسی دارای 9 سیاره است. منظومه شمسی در اطراف ستاره ای بنام خورشید در دل کهکشان راه شیری جای گرفته است.

با اینکه واژگان «قمر» و «اَقْمار» (حالت جمع) وامواژههایی از زبان عربی هستند، لازم است برای جلوگیری از ابهام، از «قمر» به جای «ماه» استفاده شود، زیرا «ماه» اختصاصاً برای اطلاق به قمرِ مختص به زمین استفاده میشود؛ همچنین واژهٔ «ماه» معنای دیگری هم در بخشبندی سال دارد. و همهی مردم در هر جای دنیا در بازارها، تجارت و خرید و فروش میکنند. این سیاره از آنجا که بسیار نزدیک به خورشید است (حدود دو پنجم فاصله زمین و خورشید)، تغییرات چشمگیری را در دمای شبانه روز خود تجربه میکند.

و البته سیاره ناهید، کودک سرکش سیارات است، چون در خلاف جهت سیارات دیگر به دور خود می چرخد! هشت سیاره منظومه شمسی با ترتیب مشخص و فاصله های معین در مدارهایی بیضوی به دور خورشید درحال چرخش هستند در ادامه میخواهیم این سیارات را به ترتیب فاصله از خورشید معرفی کنیم و بطور مختصر با هرکدام آشنا شویم. تا قبل از سال 2006 پلوتون نیز جزو سیارات منظومه شمسی به حساب می آمدو تعداد سیارات منظومه شمسی نه سیاره بود اما به تر تیبی که در مقاله “چرا پلوتون از لیست سیاره های منظومه شمسی خارج شد” گفتیم درسال 2005 جرم دیگری کشف شد و مدت زمان کوتاهی به عنوان سیاره دهم منظومه شمسی معرفی شد و در این مدت کوتاه تعداد کرات منظومه شمسی ده سیاره شد.

نپتون گردش انتقالی اش را در مدت 79/164 سال زمينی انجام می دهد و گردش وضعی آن 1/16 ساعت به طول می انجامد. اگرچه جو مریخ برای وجود آب مایع در هر مدت زمان بسیار نازک است اما بقایای رطوبت ناشی از دریاها و اقیانوسها هنوز هم در این سیاره وجود دارند. اما درجه حرارت در روده ها هنوز بسیار بالا است – 4500 درجه. شش هزار سال قبل چينيها گزارشات دقيقي را درباره اجرام آسماني تهيه كردند كه هنوز هم كاربرد دارد آنان حوادث مهم آسماني از قبيل اهله قمر، موقعيت سيارات، خورشيد گرفتگي و ماه گرفتگي را به دقت پيشبيني كردند و اين حوادث را در زندگي امپراتور و دربارش مؤثر شمردند.

زحل را با ظاهر متفاوت و حلقه های زیبایش میشناسیم. اورانوس نیز حلقه هایی دارد، اگرچه دیدن آنها دشوارتر است. در خلقت اولیه آسمان که زایش پیدا میکند آسمان یا اورانوس و زمین یا گایا و مسیرهای بعد از آن مثل تارتاروس که جهان زیرین است. هفتمین سیاره از خورشید سیاره اورانوس است. قطر این سیاره 12104 کیلومتر (7521 مایل) است. ابرهای گردان در این سیاره به دلیل انواع مختلف گازهای کمیاب رنگارنگ هستند و یک ویژگی مهم در ابرهای چرخان آن، لکه قرمز بزرگی است که نمایشگر طوفانی غول پیکر به عرض بیش از 16 هزار کیلومتر است.

این سیاره شرایط جوی مختلف و ویژگی های فیزیکی متفاوتی با زمین دارد. ستاره شناسان در عوض آن را در سال 2006 یک سیاره کوتوله قلمداد کردند، اگرچه برخی از ستاره شناسان دوست دارند سرس را یک سیاره دهم بدانند (این موضوع را با نیبیرو یا سیاره X اشتباه نگیرید). این سیارات اندازه های بزرگتر، دماهای پایین تر و تعداد قمر های بیشتری دارند. این سیارات برخلاف خورشید از خودشان نوری ندارند و علت دیده شدنشان این است که نور خورشید را بازتاب می کنند.

محدوده ای که به نسبت فاصله های زمینی ابعادی بسیار زیاد دارد اما در مقایسه با ابعاد کهکشان راه شیری و حتی فاصله ی ستاره های نزدیک به خورشید ابعاد کوچکی دارد. عطارد نزدیک ترین سیاره به خورشید است و سیاره کوچکی است که هر 88 روز یک بار به دور خورشید می گردد. در رصدها و طرح های بعدی، او دو جسم جانبی زحل را مانند دسته هایی که به سیاره متصل اند، رسم کرد. از آنجا که ونوس از هر جسم دیگری در آسمان روشنتر است، بسیاری از افراد این سیاره را به عنوان بشقاب پرنده در آسمان گزارش دادهاند.

در سال 1801 و در زمانی که سرس کشف شد یک سیاره به حساب میآمد اما بعدها تصور شد که یک سیارک است، با این حال این موضوع کاملاً مورد توافق قرار نگرفت زیرا که سرس بسیار بزرگتر و گردتر از سیارکهای دیگر بود. در برخی از تصاویر کاسینی، زحل را یک سیاره ی غول آسای آرام و شناور در فضا می بینیم، در حالیکه برخی دیگر اتمسفر پویا، طوفانی و باد خیز آن را نشان می دهند. نکته جالب این است این سیاره می تواند روی آب شناور بماند.

هشتمین سیاره از خورشید سیاره نپتون است. IAU یک سیاره واقعی را جسمی تعریف میکند که دور خورشید میچرخد بدون اینکه ماهواره شی دیگری باشد. هر روز در این سیاره 241 روز زمینی طول میکشد. یکی از آخرین کاوشگرهایی که در سال ۱۹۸۲ به این سیاره فرستاده شد، کاوشگر ونرا ۱۳ (Venera 13) روسیه بود که به سختی توانست در سطح آن ۲ ساعت دوام بیاورد. چند ساعت از این ماجرا گذشته بود ، مهاجمین جسم بـی حرکت سعید را به درمانگاهی در سفینه فرماندهی خود منتقل کرده بودند، پزشکان و پرستاران با عجله تمام مشغول فعالیت بودند ، آزمایشات مختلفی را روی سعید انجام داده و حتی از بدن او نمونه برداری کرده بودند ، اما تا این لحظه کوشش های آنها برای احیاء مجدد سعید مؤثر واقع نشده بود ، برای آخرین بار دستگاه شوک آماده شد، با انتقال آخرین جریان برق به بدن سعید قلبش یکبار دیگر حرکت خود را آغاز کرد .

بیش از 40 سال بعد کریستین هویگنس اعلام کرد که این دو جسم حلقههای زحل هستند. فیثاغورت نخستین فردی بود که درخشان ترین ستاره در غروب و طلوع را ناهید معرفی کرد. زیبایی خیره کننده این شعله فروزان در آسمان به گونهای است که انگار خورشیدی دیگر سر از افق درآورده و همزمان با غروب خورشید، طلوع میکند. فرضیه دیگر این است که شهاب سنگهایی که در اطراف زحل در حال گردشاند به یکدیگر برخورد کرده و حلقهها را بوجود آوردهاند.

شرایط مناسب دمایی، حضور جو زمین که علاوه بر اینکه فشار و هوای مناسب را تامین می کند از ما در برابر پرتو های زیانبار خورشید و اجرام معلق در فضا نیز محافظت میکند و عوامل بیشمار دیگر این سیاره را از میان تمام سیارات منظومه شمسی به مکان مناسبی برای ایجاد و تداوم حیات تبدیل کرده است. کاوشگرهای مریخ اطلاعات زیادی را برای دانشمندان جمع آوری کرده اند. گانیمد با قطر ۵۲۶۸ کیلومتر، بزرگترین قمر مشتری و بزرگترین قمر منظومه شمسی و حتی از سیاره عطارد بزرگتر است (اطلاعات بیشتر درباره ویژگیهای گانیمد، قمر مشتری).

از این واحد برای اندازه گیری فاصله بین اجرام منظومه شمسی استفاده می شود . دمای سطح زهره حدود ۴۷۰ درجه سانتیگراد است که طبیعتا امکان شکلگیری و رشد حیات را از بین میبرد. هرچه سیاره از خورشید دورترباشد سرد تر است و هرچه به خورشید نزدیکتر باشد گرم تر به استثنای سیاره زهره که به دلبل جو غلیظش دارای دمای بیشتری به نسبت عطارد است. عبدالغفارخان به همراه پدرش و اعتضادالسلطنه با این گروه، گذر زهره را رصد کردند.

روباه گفت: آدمها این حقیقت را فراموش کردهاند؛ ولی تو نباید فراموش کنی. کاوشگرهای وویجر ۱ و ۲ در دههی ۸۰ میلادی از منظومهی زحلی و این قمر بازدید کردند و ویژگیهای عجیب آن را آشکار کردند. این سیاره حتی گرمتر و داغتر از عطارد است. قطر این سیاره 139,822 کیلومتر (86,881 مایل) است. فاصله کیوان تا خورشید بیش از ۱٫۴ میلیارد کیلومتر است. ویژگی آن این است که به دور خورشید می چرخد نه مانند دیگران، بلکه “به پهلو خوابیده است”.